Krönika: Jag borde börjat bygga datorer tidigare

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Jag borde börjat bygga datorer tidigare

Efter att ha byggt sin första dator reflekterar Edin över hur processen gick och att han borde ha börjat med det tidigare i livet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Expertgissare

Bättre sent än aldrig
När en själv började (2001-2002) var det gamla datorer man hittat i olika containrar som man fick pussla ihop delar ifrån, testa testa och åter testa sig fram och experimentera för att få det att fungera. Det var utmanande och kul, sedan när man väl startat upp Windows, installerat Diablo 2 och den ganska nysläppta Lord of Destruction expansionen och något mer, så hade man endast några fåtal MB kvar på den 6GB STORA hårddisken man hade

Idag är det nästan barnsligt och oförskämt enkelt när man kan köpa presis det som passar ihop och allt bara funkar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kul! Själv har jag byggt en gång och aldrig mer. Allt gick som det skulle och har fungerat klockrent i flera år (peppar peppar), men ångesten att jag skulle bygga något fel, råka ha sönder något, eller liknande. Flera timmars byggande innan man får se payloaden om sakerna ens startar. Nä, nästa gång köper jag färdigbyggt. To each their own såklart.

Permalänk
Medlem

Usch. Har själv hållt på att bygga sedan jag var 8år för 30år sedan. Har smått tröttnat kan jag lugnt säga. Dock så kan man ju bygga i sömnen nu! Så det är båda positiva och negativa känslor jag har..

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

40 nu. Har byggt, felsökt sen man var åtta år.

Inte tröttnat.

Jobbar inom det också, så har fullt upp

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

^5 Edin!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Borde också ha börjat tidigare.

När jag 2002 skaffade min första x86-dator, det var några spel som gjorde att jag kände Amigan fick överlämna stafettpinnen som huvuddator, och beställde den via min äldre brors datafirma. Tyvärr har han aldrig varit någon spelare så han hade ingen koll på vad som var vettigt, det hade inte jag heller som precis tagit steget över. Den blev inte alls bra, underpresterade i allt jag gjorde och var inte särskilt mycket billigare än om jag köpt i butik. GF2 MX200 var verkligen inget att hänga i julgranen.

Så med facit i hand skulle jag ha läst på och köpt delarna och byggt själv. Det gjorde jag typ två år senare och skapade en best som höll sig väl i drygt 4 år innan det var dags igen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kul att bygga är det ja.
Även att uppgradera och bestycka med div prylar, som en mer vuxen form av Legobyggande.
Även sen se att de fungerar.

Sällan man har orsak till det dock.
Spelande har inte varit aktuellt på länge, kanske blir någon gång senare när lämplig skärm finns att få tag på.
För mer allmän användning har datorerna kommit så pass långt att man idag t o m kan klara sig hyfsat även med en 10+ år gammal dator. Kan man sen köpa en smidig lätt beg färdig dator för 4000:- finns det inte direkt orsak att bygga.

Däremot arbetar jag bl a med att välja ut hårdvara för olika typer av workstations, samt installerar upp dem. Det är bara själva byggandet som tillverkaren får göra.

Vad som däremot är enormt tråkigt är att göra garantiservice, alltså att man gör jobbet för tillverkaren. Om det finns komponenter av nöje i att uppgradera datorer, så saknas den biten helt när det gäller garantiservice.
Skillnaden är väl att garantiservice är ett rutinmässigt jobb som ska göras i hyfsat tempo, där alla former av kreativitet, tankeverksamhet och avslappnat pysslande lyser med sin frånvaro.

Permalänk
Medlem

Har byggt otaliga datorer, åt mig själv och andra sen 90-talet.

Tyckte det var skitkul förut, men tröttnat på det hela.

Däremot kan det vara kul med olika projekt med enkortsdatorer, typ Raspberry pi o dyl. Och tänka lite utanför ”ramarna” .

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min första PC 1997. En Pentium MMX 166MHz med 32MB RAM inköpt under en resa till Hong Kong. Det svåraste var att hitta ett ATX-chassi i Sverige, då AT fortfarande var standard här.

Senare byggde jag även in min Amiga 4000 med CyberStorm PPC och CyberVision i ett ATX-chassi, så det får också räknas till mina tidiga byggen.

Bygger inga stationära datorer alls längre, men gillar däremot att slakta gamla laptops och fynda delar

Permalänk
Medlem

Haha, jag läste bara rubrik och ingress lite slarvigt och var helt i chock, har Edin aldrig byggt en egen dator tidigare????

Men så var de Edin 2 haha.

Permalänk
Medlem

Det är kul att hålla på med... efter en IBM Aptiva 1995'ish så byggde jag en MMX. Minns jag räknade ihop antalet komponenter till nyckelfärdig dator till 16 st.

1. Chassi
2. Kraftaggregat (även kallat kragg, vilket en del yngre inte känner till)
3. Moderkort
4. Processor
5. Kylare
6. Internminne
7. Grafikkort
8. Ljudkort
9. CD-läsare
10. Floppy läsare
11. Hårddisk
12. Nätverkskort
13. Bildskärm
14. Tangentbord
15. Muspekare
16. Modem

Jag ville integrera alltihop i ett paket så köpte PCI modem och satte i. Nätverkskort kom senare när jag väl hade mer än en dator elllr fick ADSL modem. Hade lite strul att skilja på RJ14 och RJ45 kontakt ett tag. . Plus Windows 95/98.
Idag är det ganska annorlunda. Vissa delar kommer integrerat, andra har tillkommit och vissa försvunnit. Nu bygger jag bara själv, ja förutom laptop, och skulle aldrig drömma om att köpa en färdig desktop, om den inte vore till ett mycket speciellt ändamål.

Fortsätt bygga!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Bygga dator efter nånstans runt 2005 är inte riktigt samma utmaning som på 90-talet.

Nu är det i stort sett Lego/Ikea-nivå på det mesta. Plocka ihop delarna och kör.

Roligaste, drygaste och dyraste bygget på länge för mig är en 486 med Pentium OverDrive i ett fulltowerchassi från tidigt 90-tal. Den datorn innehåller många timmar frustration och dumheter men det var väldigt kul. Snart dags att bygga om den lite och göra den användbarare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Första gången tar det såklart längre tid. Lycka till Edin!

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

2. Kraftaggregat (även kallat kragg, vilket en del yngre inte känner till)

Har byggt datorer ungefär lika länge och den var ny för mig, men önskar jag visste om det för jag hade använt det ordet i tid och otid! Den enda "kraggen" jag känner till är kraggbarbarer i Eon 😊

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Som 16 åring praktiserade jag i en datorverkstad och fick bygga en ny dator varje dag. Det kändes då som mitt dröm jobb. Idag finns inga datorbutiker kvar i min stad och jag gick aldrig vidare till att jobba med datorer men sedan 16 års ålder har jag byggt alla mina egna datorer. Idag är jag 42.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Edvin-89:

Bättre sent än aldrig
Det var utmanande och kul, sedan när man väl startat upp Windows, installerat Diablo 2 och den ganska nysläppta Lord of Destruction expansionen och något mer, så hade man endast några fåtal MB kvar på den 6GB STORA hårddisken man hade

Tack för att du delar med dig. Minns att brodern min älskade Diablo 2. Har också några svaga minnen av hårddiskar med så lågt som 2 GB i lagringsutrymme, och en gång i tiden tyckte man det var mycket hahah

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av danielwerner:

Kul! Själv har jag byggt en gång och aldrig mer. Allt gick som det skulle och har fungerat klockrent i flera år (peppar peppar), men ångesten att jag skulle bygga något fel, råka ha sönder något, eller liknande. Flera timmars byggande innan man får se payloaden om sakerna ens startar. Nä, nästa gång köper jag färdigbyggt. To each their own såklart.

Verkligen, to each their own. Men kul i varje fall!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av stig86:

Usch. Har själv hållt på att bygga sedan jag var 8år för 30år sedan. Har smått tröttnat kan jag lugnt säga. Dock så kan man ju bygga i sömnen nu! Så det är båda positiva och negativa känslor jag har..

Det är nog naturligt att man börjar tröttna på vissa saker så småningom, men ändå coolt att du byggde din första som 8-åring!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av AxxT:

40 nu. Har byggt, felsökt sen man var åtta år.

Kul! Det blir också en framtida lärdom för mig: Att kunna felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bygga dator efter nånstans runt 2005 är inte riktigt samma utmaning som på 90-talet.

Nu är det i stort sett Lego/Ikea-nivå på det mesta. Plocka ihop delarna och kör.

Roligaste, drygaste och dyraste bygget på länge för mig är en 486 med Pentium OverDrive i ett fulltowerchassi från tidigt 90-tal. Den datorn innehåller många timmar frustration och dumheter men det var väldigt kul. Snart dags att bygga om den lite och göra den användbarare

Mjo. PnP gjorde - med undantaget då det var helt nytt och egentligen bara ställde till det - allting så mycket lättare. Var annat när man fick konfigurera adressutrymmen och interrupts med dåligt dokumenterade jumpers, och faktiskt var tvungen att veta vad man höll på med På gott och ont dock, fördelen med den där sortens hårda konfiguration var att den aldrig levde sitt eget liv.

Ska dock inte påstå att jag är missnöjd med utvecklingen heller. Alltmed att intresset för att hålla på och tweaka hit och dit falnat, så har automatiseringen av allt det där förbättrats. Med W10 och framåt är till och med drivrutinsjakten i stort sett helt eliminerad, det funkar så gott som perfekt numera att låta WU installera och konfigurera hårdvaran.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr... Det få saknar, förutom hobbymasochisten, är gårdagens chassin med rakbladvassa kanter på de mest lömska ställen.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk

Jag bygger fortfarande alltid min egen dator samt hjälper till vid byggen och felsökning. Började jobba med dator byggen efter skolan 1994 på CompuScience som sålde pc kloner. Gick runt till alla datoraffärer och frågade om jag kunde jobba av en dator, ville desperat ha en dator 😃

Permalänk

Den listan visar att utvecklingen gått framåt tack och lov, risken att någon komponent inte funkar kan göra felsökning till ett helvete inte konstigt att man hittade datorer i kontainers🤣😂. Bygger helst själv men nu sist köpte jag en byggd med ett 4080 och priset var billigare än styckpriset på 4080 tog grafikkortet sålde resten fick sex tusen och ett billigt 4080. Jovisst byggde jag resten själv vill veta vvad som sker under huven...

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt en färdig dator utan alltid byggt själv. Undrar när dagen kommer då man kan bygga en laptop själv? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteå:

Har aldrig köpt en färdig dator utan alltid byggt själv. Undrar när dagen kommer då man kan bygga en laptop själv? 🤔

kolla här som ett axplock, bara.
LTT med laptops etc

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Har byggt en mängd datorer under de senaste två årtiondena, både åt mig själv och vänner/familj, men jag är numera rätt less på det. Får ingen glädje av att pilla med kabeldragning, kylpasta och kylarfästen. Kommer nog betala 500-1000:- hos någon datorbutik för att slippa det nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteå:

Har aldrig köpt en färdig dator utan alltid byggt själv. Undrar när dagen kommer då man kan bygga en laptop själv? 🤔

Det kan du iofs redan till viss del:
https://frame.work/

Edit: Var sen på bollen!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Poolkeeper:

Jag bygger fortfarande alltid min egen dator samt hjälper till vid byggen och felsökning. Började jobba med dator byggen efter skolan 1994 på CompuScience som sålde pc kloner. Gick runt till alla datoraffärer och frågade om jag kunde jobba av en dator, ville desperat ha en dator 😃

Kul! Fick du tillslut en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

40 nu. Har byggt, felsökt sen man var åtta år.

Ge inte upp, du hittar nog snart felet...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD